Zoeken
  • Esen Köse

“Waarom elke student het concept MaaS moet kennen”


Stel je voor: je zit midden in de blokperiode en je gaat binnenkort je eerste examen afleggen. Tussen al die stress moet je ook nog eens jouw abonnement verlengen of een

10-beurtenkaart kopen. Als je 10-beurtenkaart neemt, mag je ook niet vergeten om het in te vullen voor het opstappen. De laatste jaren focust bijna elke provider zich op het ‘eenvoudiger’ maken van het leven van de gebruiker. Denk maar aan de opkomst van online banking en Netflix.

Je zou denken dat het openbaar vervoer ondertussen ook met een innovatieve oplossing komt om het uitstippelen van de ritten en de aankoop van een ticket vlotter te laten verlopen. Well, say no more.


De spotify van het transport. De Netflix van de mobiliteit. Dat zijn de nicknames die worden toegeschreven aan het concept van MaaS (Mobility as a Service).

Niet duidelijk? Bekijk het zo: je wilt een camera kopen. Er is een app à la Coolblue waar je alle merken samen te zien krijgt. Je bent een beginner, je hebt al wat basiskennis, maar je hebt geen budget voor een dure camera. Je krijgt de opties die op vlak van prijs en model het best bij jou passen. #firstworldsolutions


MaaS is exact hetzelfde. Maar dan met de vervoersdiensten.

Stel je voor dat je op een gewone lesdag van de campus aan de ene kant van de stad naar een campus moet aan de andere kant van de stad. Natuurlijk heb je dan ook niet veel tijd, dus vertragingen zijn geen opties.

Een MaaS app biedt verschillende vormen van real-time informatie aan over de volgende diensten: Trein, tram en bus, carpoolen, taxi, fietsverhuur, fietsdelen, autoverhuur en autodelen, parking en e-charging. Daarnaast berekent de app ook hoeveel elke optie kost voor de gebruiker en kan je meteen afrekenen via de app zelf. Zo kan je het effect op je mobiliteitsbudget meteen merken, want laten we eerlijk zijn: vraag nooit aan een student of die geld heeft. Studenten hebben nu eenmaal nooit geld. #thuglife


Waar komt MaaS vandaan?


Mobility as a Service heeft het levenslicht gezien in 1996. Het kreeg wereldwijde bekendheid in 2014 via een pilootproject in Zweden. Het duurde echter tot 2017 voordat België MaaS ook ging oppikken. Het ontstond tijdens een proeftuin rond elektrische auto’s. De NMBS was één van de oprichters van Olympus. Nadien kwam de technologie bij cambio, VAB en Taxistop en werd Olympus Mobility opgericht . De bedoeling van de samenwerking is om na te gaan of je met één smartphone app verschillende mobiliteitsaanbieders kan integreren en daarmee het gebruik van de privé-auto kan verminderen door meerdere alternatieven te combineren. 2 jaar later werkt Olympus Mobility met grote bedrijven samen: KBC, Belfius en is MaaS een hot topic waar elke burger eens moet van proeven.


Uitdagingen


Hoe euforisch het ook allemaal mag klinken, MaaS botst ook tegen enkele uitdagingen. Eerst en vooral vraagt MaaS een mental shift. We gaan van vaste standaarden naar meer flexibiliteit en keuzevrijheid. Klinkt goed? Wel geloof mij, dit is moeilijker dan je zou denken. Wij mensen zijn zodanig gefocust op onze gewoontes en onze comfort zone dat we niet altijd even open staan voor veranderingen. Het is natuurlijk niet onmogelijk. In Nederland staat een op de drie mensen open voor zo’n ommekeer zolang het maar gemak oplevert, de kosten betaalbaar blijven en de privacy gewaarborgd blijft.


Een andere uitdaging is toegankelijkheid. De mobiliteitswereld heeft het al jaren moeilijk om nieuwe technologieën door een breed publiek te laten gebruiken . Hoewel het hebben van een smartphone een standaard lijkt, zijn er heel wat profielen binnen onze samenleving die het zich gewoonweg niet kunnen permitteren om een smartphone te kopen. Als ze dan wel een smartphone hebben, is het aankopen van een abonnement met 4G niet vanzelfsprekend. De vraag is dan hoe we het gebruik van digitale oplossingen toegankelijker kunnen maken voor deze mensen. Het is nog niet duidelijk hoe een MaaS dit kan verhelpen, maar er zijn momenteel pilootprojecten aan de gang die zich hierover buigen.



You want more?


In België zijn er verschillende MaaS-projecten die worden gefinancierd door Slim naar Antwerpen.


Wil je zelf al eens experimenteren?

Hieronder enkele voorbeelden die al bestaan:

1. Whim: Woon/werk/studeer je in Antwerpen? Check Whim. Voor een maandelijks bedrag van €55 krijg je onbeperkt De Lijn m-tickets, Vélo-ritten, gratis taxi-ritten tot €10 en betaalbare autohuur.

2. Olympus Mobility app: Olympus Mobility is vooral gericht op B2B. Maar hoe zot zou het niet zijn als de universiteiten en de hogescholen zoiets zouden aanbieden aan de studenten?



3. Beamrz: Het zou niet hetzelfde zijn als we onze bovenburen niet ter sprake brengen. Beamrz is een Nederlandse onderneming die een open (MaaS) platform en een app heeft gecreëerd voor alle aanbieders van mobiliteitsdiensten. Hiermee kunnen gebruikers de verschillende vervoersvormen plannen, boeken, gebruiken en betalen. Leuk om te weten als je op Erasmus gaat naar Nederland of op een citytrip naar Amsterdam met de vrienden.


Heb jij een eigen MaaS project OF ken je nog andere initiatieven, dan horen wij het graag!

0 keer bekeken

©2019 by A Tribe Called Transport   

Privacyverklaring