Zoeken
  • A Tribe Called Transport

Studenten Formula Electric Belgium bouwen een autonome elektrische racewagen

Technovation Hub (KU Leuven) ondersteunt innovatieve studentenprojecten en creërt een leer-/werkomgeving waar studenten kunnen experimenteren met ondernemerschap. Een van die projecten is Formula Electric Belgium VZW. Dit is een vereniging van studenten uit KU Leuven en Thomas More Hogeschool. Zij zijn druk bezig met het bouwen van een zelfrijdende racewagen. Tussen al dat studeren, en het ombouwen van hun racewagen, hebben zij ook tijd gemaakt om een korte blog te schrijven voor A Tribe Called Transport over het hoe en het waarom van hun project. #youthfortransport


But whyyy? Whyyyy?


Volgens onderzoek zou de mens een van de grootste oorzaken zijn voor verkeersongevallen. De auto-industrie is zich hiervan bewust en zet middelen in om auto's veiliger te maken. De laatste jaren worden autonome voertuigen vaker naar voor geschoven als een mogelijke oplossing. Ze kunnen dienen als een persoonlijke taxi van en naar feestjes, voor het ophalen van je grootouders of om je kinderen naar school te brengen. Maar kan het er ook voor zorgen dat verkeersproblemen opgelost worden?


"Baby can you drive my self-driving car?"

Innovatie begint bij technologieën die ontwikkeld worden om de huidige limieten te overstijgen. Veel technologieën die ontwikkeld worden in de racewereld, worden later toegepast in voertuigen voor dagelijks gebruik.

Als studententeam zijn we niet gebonden aan een bepaalde richting of methode. Wij hebben de vrijheid om meerdere opties te testen en de optie te kiezen die het beste presteert. In de praktijk kunnen wij als een ideaal testplatform dienen voor deze innovaties en dus ook voor de technologie achter autonome voertuigen.

Tot nu toe hebben we enkel elektrische voertuigen gebouwd en nu willen we deze kennis gebruiken als basis voor ons voertuig zonder bestuurder. Autonome voertuigen zijn zeker geen ultieme oplossing voor verschillende verkeersproblemen. Het algoritme achter deze voertuigen zonder bestuurder is één ding, maar een auto blijft een auto. Slechte vering of een niet-betrouwbare carrosserie blijven even belangrijk. Deze algoritmes kunnen een hogere veiligheid en een oplossing voor verkeersproblemen garanderen, indien ze worden toegepast in een 'slim systeem'.


Wat bedoelen we nu met een 'slim systeem'?

Een autonome wagen moet in staat zijn om beslissingen te maken in situaties waarbij een botsing waarschijnlijk is. Deze beslissingen kunnen in het ergste geval gaan over leven of dood. Hierdoor zien we dat autonome wagens tot nu toe enkel worden gebruikt op industriële sites of op boerderijen waar botsingen met voetgangers veel minder waarschijnlijk zijn.


Daarnaast is er nog de juridische uitdaging van aansprakelijkheid: wie moet er aansprakelijk gesteld worden voor een botsing? Auto-industrie? Technologie? De mens?

Autonome voertuigen op de straten zal dus nog een aantal jaren duren. Wat we wel zullen zien is een verdere ontwikkeling van rijhulpsystemen, zoals bijvoorbeeld de welgekende adaptieve cruise-control.


Oke, we bouwen een autonome racewagen, maar hoe gaan we dat ook laten rijden?

1. Enkele camera's dienen als de ogen van de wagen en zorgen voor de perceptie van de omgeving.

2. Een artificial intelligence algoritme dient om uit de beelden een digitale kaart op te stellen van de omgeving. Hierdoor weet de wagen waar hij zich bevindt. Deze data kan dan dienen als input om de gewenste route te berekenen en af te leggen.

3. De omgeving van de wagen is niet de enige input die gebruikt wordt. We gebruiken ook alles wat de wagen ons kan vertellen. Dus: de GPS, de snelheid van de wagen, de hoekpositie van het stuurwiel en zo verder. Al deze data wordt gemeten door sensoren verspreid over heel de wagen en verwerkt door de boordcomputer.

4. Om dit pad te volgen geeft de boordcomputer outputsignalen aan het rempedaal, het gaspedaal en het stuur. Hierbij is veiligheid een belangrijke factor. De boordcomputer monitort het hele systeem en stopt de wagen als er één signaal fout is. De boordcomputer kan zorgen voor een noodstop om de wagen op een veilige manier tot stilstand te roepen.


Wil je meer weten? Volg ons verhaal op https://formulaelectric.be/.

19 keer bekeken

©2019 by A Tribe Called Transport   

Privacyverklaring