Zoeken
  • A Tribe Called Transport

Autonome lettersoep

HJOHGDEMANJGW


Aka ‘Heb jij ook het gevoel dat er met acroniemen naar je gesmeten wordt?’ Geen nood! Wij bouwen aan een roadmap gericht op autonome voertuigen, op de weg, die jou probleemloos door acroniemenland loodst. Zo ontdek je dat LOA geen speciale soa is, dat DDT niet enkel in De Kampioenen opduikt en dat een FART niet altijd gepaard gaat met gênante situaties. Elke week breiden we de lijst uit, en ook jij kan de acroniemengids mee aanvullen. Dus opsturen maar die vreemde lettercombinaties!


CU,

ATCT



NIEUW!


ACES: Autonomous Connected Electric Shared

ACES is het acroniem dat wordt gezien als hét wachtwoord om toegang te krijgen tot de mobiliteit van de toekomst. Elke letter staat voor een trend: Autonomous, Connected, Electric en Shared. Samen of apart, dit zijn de termen die onze toekomstige mobiliteit richting zullen geven. We hebben al een idee van wat een autonomous en connected vehicle is (zie hieronder), maar wat is de link met electric en shared, ofwel elektrische voertuigen en gedeelde mobiliteit?


ACES is het boegbeeld van hoe een efficiënt zelfrijdend voertuig zou moeten gebouwd/gebruikt worden. Technisch gezien is autonomisering makkelijker in te voeren bij EV's, beter bekend als elektrische voertuigen, dan bij gewone voertuigen. Praktisch gezien kan autonomisering garanderen dat een elektrisch voertuig een groter bereik kan hebben en valt het draadloos opladen al onder de term autonomisering.


Daarnaast zijn zelfrijdende voertuigen vooral interessant (lees: duurzamer) als ze worden ingezet als collectief vervoer en niet als privévervoer. Wanneer een zelfrijdend voertuig gedeeld wordt, kan dit bevorderend zijn voor het vermijden van nog meer file en het oplossen van parkeerproblemen.


Ten slotte zijn ACES geen heilige boontjes op zich. Aspecten als veiligheid, toegankelijkheid, infrastructuur, wetgeving en privacy zijn nog altijd gevoelige onderwerpen waar de mobiliteitswereld rekening mee moet houden bij het wel of niet volgen van deze nieuwe trends.


Leuk weetje: lees hier waarom ACES algemener aanvaard wordt dan CASE (Connected Autonomous Shared Electric) en SAEV (Shared Autonomous Electric Vehicle)



AV >< AV ( Autonomous Vehicle >< Automated Vehicle )


Ze hebben dezelfde acroniemen en bijna (!) dezelfde betekenis, maar wij gingen uitpluizen wat het exacte verschil is tussen deze twee. In het algemeen verschillen autonomous en automated vehicles alleen op vlak van menselijke tussenkomst. Een automated vehicle heeft de “technologische intelligentie” niet om zelf beslissingen te nemen, routes uit te plannen en bestemmingen te bepalen. Hiervoor is er een menselijke tussenkomst nodig om de order door te geven aan de voertuig (in de auto of vanuit een besturingscentrale). Een autonomous vehicle kan alle bovenstaande beslissingen volledig zelf maken en heeft op geen enkele manier nood aan een menselijke tussenkomst. Daarom dat ‘geautomatiseerde voertuigen’ een gepaste vertaling is voor automated vehicles, en ‘zelfrijdende voertuigen’ voor autonomous vehicles.


ART: Automated Road Transport

Hieronder vallen alle soorten geautomatiseerd wegtransport zoals auto’s, bussen, treinen, vrachtwagens, maar ook geautomatiseerde elektrische deelsteps (No worries, we komen binnenkort nog terug op het verschil tussen automated and electric). We maken een onderscheid, want we kunnen ook spreken van geautomatiseerde drones en schepen. Of zelfs allerlei wapentuig :(


FART: Future Autonomous Road Transport

Naast ons enthousiasme over het acroniem :D zijn we ook enthousiast over de ideeën rond toekomstige zelfrijdende voertuigen. Dit kan gaan van voertuigen à la Elon Musk’s Tesla tot die ene sciencefiction film waar je zo zot van loopt. Het gaat hier dus om zelfrijdende voertuigen op level 5 waarbij er zelfs geen nood meer is aan een stuur :o Wat we bedoelen met level 5? Lees maar eventjes verder ;)


LOA: Level of Autonomy

Heeft niets met staatshervormingen te maken, don't’ worry! Alles met de mate waarin een voertuig zelfrijdend is. Algemeen worden er 5 levels onderscheiden (+ het 0-level):

Bron: Mobly


Het gaat dus om een graduele verzelfstandiging van de auto tegenover de mens. Vandaag worden we al op vele vlakken geholpen tijdens het rijden, maar volautomatisch rijden is voorlopig nog futuristische muziek. Momenteel zijn niveau 2 en 3 het hoogst haalbare. Kleine correctie van de afbeelding trouwens: bij niveau 5 zou het stuur zelfs weg mogen.


CV: Connected Vehicle

Neenee, niet alleen centrale verwarming en curriculum vitae hebben ‘cv’ als acroniem. Een geconnecteerd voertuig staat in verbinding en kan communiceren met andere voertuigen en met de omgeving. Het hoeft niet per se zelfrijdend te zijn.


CAV: Connected Autonomous Vehicle

Dit geconnecteerde voertuig is wel zelfrijdend. Een zelfrijdend voertuig moet niet per se connected zijn, maar helpt natuurlijk enorm. Bv. om te weten of er ergens wegenwerken zijn.


5G: 5th Generation

Dit houdt in dat er al vijf generaties aan vooraf zijn gegaan, als je generatie nul meetelt althans. Maar vijf generaties van wát? Mobiel netwerk tiens. Na generatie nul, 1G, 2G, 3G, 4G, maakt 5G nu opgang. Het is nog een pak sneller dan 4G (zo’n pak zelfs dat het als een game changer wordt bestempeld), kent minder latency (vertraging) en maakt zaken als het Internet of Things en zelfrijdende auto’s mogelijk. Tijdens een rit verwerkt en stuurt een zelfrijdende wagen data door. Hiervoor moet de netwerkverbinding dus enorm snel zijn. Simpel gezegd: het maakt de reactietijd korter. Check dit filmpje om meer te weten te komen over de kenmerken en de vele toepassingen van 5G. Naast technologische vooruitgang zorgt 5G evenwel voor geopolitieke spanningen en vraagtekens over de impact op de gezondheid.


55 keer bekeken

©2019 by A Tribe Called Transport   

Privacyverklaring