Zoeken
  • A Tribe Called Transport

5 parallellen tussen corona en autonome voertuigen

Het c-woord houdt ons nu al bijna een jaar bezig, gelukkig zijn er nog andere zaken om op te focussen voor wat afleiding… Autonome voertuigen bijvoorbeeld! Geloof het of niet, er zijn opmerkelijke raakpunten tussen corona en autonome voertuigen. Hieronder sommen we er enkele op.


© Mayo Clinic & Navya

1. Mondiaal, maar toch verschillend


De pandemie heeft zowat de hele wereld in haar macht, zelfs op Antarctica is Covid-19 gaan skieën. En ook de ontwikkeling van de zelfrijdende wagen is een wereldwijd gegeven, met Azië, Noord-Amerika en Europa als belangrijkste voortrekkers. Tegelijk zijn er - net als bij de aanpak van de coronacrisis - belangrijke verschillen tussen landen. Sinds 2018 mogen in België pilots opgezet worden met autonome shuttles op de openbare weg. Elders is dat al langer het geval en rijden er al veel meer voertuigen rond. De factoren achter dit verschil zoekt KPMG jaarlijks uit in hun mondiale ‘Autonomous Vehicles Readiness Index’, die aangeeft of de deur op een kiertje of net wagenwijd openstaat voor de komst van zelfrijdende voertuigen. A Tribe Called Transport besprak het resultaat van België (spoiler: 21ste plaats in een ranking van 30 landen) met professor Johan de Mol (UGent) in onze vierde aflevering van #Mobilitytalks.



2. Racen om de eerste te zijn


De zoektocht naar een vaccin leek op de zoektocht naar een volledig autonome wagen: iedereen was/is ermee bezig. Ondertussen zijn de vaccins van AstraZeneca, Pfizer/BioNTech en Moderna door het Europees Geneesmiddelenagentschap goedgekeurd en kunnen deze in België gebruikt worden. Vergelijkbaar doet ook een veelvoud aan autoconstructeurs, softwareontwikkelaars en hardware ontwikkelaars mee aan de moeilijke zoektocht richting level 5. Het overzicht is amper te bewaren, gelukkig zijn er mensen met tijd die af en toe alles in kaart brengen. Het doet bijna denken aan de race naar de maan van de jaren 1950 en 1960. Hetzelfde prestige lijkt ermee gemoeid te zijn. Al zijn er wel die de zoektocht staken, zoals Mercedes, of op een zijspoor zetten, zoals Uber.



3. Last van complotdenkers


Iets wat we niet goed kennen zorgt voor onzekerheid (van open deuren intrappen gesproken). Corona is daar een zeer goed voorbeeld van. Herinner je je nog dat aan het begin van de pandemie vitamine C als hét medicijn werd aanzien? En het gaat verder: corona zou zelfs een (geo)politiek wapen zijn en de vaccins een manier om de bevolking te 'chippen'. Autonome voertuigen is ook zo'n onzeker iets. Mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB) vergelijkt ze met een neushoorn. Hé? Wat? Een neushoorn? Let me explain: Albrecht Dürer maakte in 1515 onderstaande houtsnede van een neushoorn, zonder er ooit een gezien te hebben. En daar zit precies de metafoor: niemand weet precies wat de toekomst brengt voor autonome voertuigen. En uit die onzekerheid ontstaan twijfel en complot. Bijvoorbeeld over 5G - oftewel de wind in de zeilen van autonome voertuigen - en over het feit dat AI ons leven zal overnemen. Eerst door onze mobiliteit te veroveren, waarna steeds meer levensdomeinen voor de almacht van AI zullen moeten knielen. Wist je dat er zelfs een religie bestaat die AI als een god beschouwt?



4. Onduidelijke impact op lange termijn


De directe gevolgen van corona zijn al een hele poos duidelijk: druk op onze fysieke en mentale gezondheid, getroffen sectoren, ... De impact op lange termijn is echter onduidelijk, bijvoorbeeld op vlak van mogelijke onderwijsachterstand van kinderen en jongeren, de effecten op de economie... De lange termijn effecten van autonome voertuigen zijn evenmin helder. Er is een utopisch en dystopisch scenario. In het eerste geval worden de autonome voertuigen & de ritten gedeeld en zijn ze complementair aan het openbaar vervoer. In dit scenario is er minder file, minder uitstoot en meer openbare ruimte (90% van de parkeerplaatsen in steden wordt overbodig!). In het dystopische scenario gebeurt net het omgekeerde: het autogebruik stijgt, het openbaar vervoer wordt minder gebruikt, men gaat verder wonen van het werk, de files blijven, ... Amerikaanse wetenschappers zetten reeds een experiment op waarin gezinnen constant toegang hadden tot een wagen met chauffeur (dus een "autonome" wagen zogezegd). Wat bleek? 83% meer kilometers!



5. Gemengde toestanden


Wie sinds maart thuiswerkt, loopt waarschijnlijk stilaan de muren op (same voor online lessen trouwens). Maar één ding is duidelijk: thuiswerk is een blijver. Het zal dus steeds vaker voorkomen dat er hybride vergaderingen zullen georganiseerd worden: een deel van de aanwezigen neemt deel vanop de werkvloer en een deel van thuis uit. Dit zal even wennen zijn en er zullen technologische tools moeten ingezet worden om collega’s op kantoor en thuis goed met elkaar te verbinden. Deze gemixte situatie zal zich ook voordoen bij de autonome voertuigen. Niet zelden lijkt het dat futuristische toekomstbeelden ervan uitgaan dat alle wagens op de baan plots zelfrijdend zullen zijn, wat natuurlijk niet klopt. Net als bij de elektrische wagen zal het een gradueel proces zijn. De combinatie van verschillende levels van automatisering vormt een cocktail die nog niet meteen voor consumptie klaar is. Zeker niet met onvoorspelbare fietsers en wandelaars als finishing touch.



Conclusie


Zowel in corona als in autonome voertuigen schuilen kansen en bedreigingen. Doordachte en toekomstgerichte keuzes maken is voor beide essentieel. Over deze mogelijke en fundamentele scenario's moeten we in Vlaanderen ook goed en tijdig nadenken. Daarom is Taxistop, via het Europees project ART-Forum, bezig met bewustmaking rond de mogelijke impact van autonome voertuigen. Check hier al onze activiteiten en wie weet werken we binnenkort samen! ;)


Zie jij nog raakpunten tussen corona en autonome voertuigen? Laat het ons weten!

©2021 by A Tribe Called Transport   

Privacyverklaring